Czy stacja ładowania pojazdów elektrycznych podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości? Najnowszy wyrok NSA z lipca 2025 r. zmienia dotychczasową linię orzeczniczą. Co to oznacza dla właścicieli i jakie są obecne przepisy?

Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce sprawia, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych stają się nieodłącznym elementem krajobrazu miast i tras. Wraz z rosnącą liczbą ładowarek pojawia się jednak kluczowe pytanie dla inwestorów i właścicieli: czy od stacji ładowania trzeba płacić podatek od nieruchomości? Do niedawna odpowiedź wydawała się korzystna dla podatników, ale wyrok z 2025 roku całkowicie zmienił sytuację.

Stacja ładowania jako budowla? Dotychczasowa, korzystna linia orzecznicza

Do niedawna główny spór dotyczył tego, czy wolnostojąca stacja ładowania, przymocowana do fundamentu lub betonowej płyty, jest budowlą w rozumieniu przepisów podatkowych. Sądy administracyjne konsekwentnie stawały po stronie podatników.

Argumentacja sądów opierała się na fakcie, że stacje ładowania:

  1. Nie są wprost wymienione jako budowla w Prawie budowlanym (art. 3 pkt 3).
  2. Nie stanowią urządzenia budowlanego (art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego), ponieważ nie pełnią funkcji służebnej wobec obiektu budowlanego, jakim jest np. sam fundament.

📃 Takie stanowisko potwierdzały liczne wyroki, m.in.:

  1. WSA w Krakowie (sygn. I SA/Kr 569/24 z 12 września 2024 r.);
  2. WSA w Olsztynie (sygn. I SA/Ol 182/24 z 17 lipca 2024 r.);
  3. WSA w Gliwicach (sygn. I SA/Gl 858/24 z 20 marca 2025 r.);
  4. WSA w Szczecinie (sygn. I SA/Sz 472/24 z 29 stycznia 2025 r.);
  5. WSA w Poznaniu (sygn. I SA/Po 428/24 z 16 stycznia 2025 r.).

Zgodnie z tą linią orzeczniczą, opodatkowaniu podlegał jedynie sam fundament, a nie cała, znacznie bardziej wartościowa, stacja ładowania.

Przełomowy wyrok NSA z 8 lipca 2025 r. – zwrot w orzecznictwie

Mimo ugruntowanego poglądu, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 8 lipca 2025 r. (sygn. I SA/Łd 274/25) wydał orzeczenie, które może zrewolucjonizować opodatkowanie infrastruktury EV.

Sąd ten, działając zgodnie z wytycznymi Naczelnego Sądu Administracyjnego, który nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy, zaprezentował zupełnie nową interpretację. NSA zwrócił bowiem uwagę, że należy zbadać, czy stacja ładowania kwalifikuje się jako „wolnostojące urządzenie techniczne”.

WSA w Łodzi, związany wykładnią NSA, stwierdził, że:

  1. Mimo braku definicji w Prawie budowlanym, ustawa ta posługuje się pojęciem „stacji ładowania” (np. w art. 29 ust. 1 pkt 25), co oznacza, że jest ona obiektem znanym regulacjom budowlanym.
  2. Analizując przepisy łącznie, stacja ładowania posiada wszystkie cechy wolnostojącego urządzenia technicznego.

W konsekwencji sąd uznał, że stacje ładowania stanowią budowlę i podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości w całości.

Nowelizacja ustawy a podatek od ładowarek EV – co się zmieniło w 2025 roku?

Co istotne, wszystkie dotychczasowe wyroki, włącznie z tym przełomowym, odnoszą się do stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2025 r. Wprowadzone z początkiem roku zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych mogły być okazją do wyjaśnienia tej kwestii. Niestety, ustawodawca nie skorzystał z tej szansy.

W trakcie konsultacji publicznych pojawiła się propozycja, aby wprost zapisać w ustawie, że stacje ładowania podlegają opodatkowaniu wyłącznie w zakresie ich części budowlanych (np. fundamentu). Taki zapis wyeliminowałby wszelkie wątpliwości interpretacyjne. Propozycja ta została jednak odrzucona.

Podsumowanie: Niepewność prawna – co dalej dla właścicieli stacji?

Sytuacja prawna właścicieli stacji ładowania pojazdów elektrycznych stała się niezwykle skomplikowana. Z jednej strony mamy korzystną linię orzeczniczą, a z drugiej – przełomowy wyrok z lipca 2025 r., który otwiera organom podatkowym drogę do opodatkowania całej wartości ładowarek.

Najważniejsze informacje:

  1. Do niedawna sądy stały na stanowisku, że stacje ładowania nie są budowlą i nie podlegają opodatkowaniu (poza fundamentem).
  2. Wyrok WSA w Łodzi z 8 lipca 2025 r. klasyfikuje stacje jako „wolnostojące urządzenia techniczne”, a więc budowle w całości podlegające opodatkowaniu.
  3. Nowelizacja ustawy o podatkach lokalnych z 2025 r. nie rozwiązała problemu, pozostawiając pole do dalszych sporów interpretacyjnych.

Właściciele infrastruktury ładowania powinni uważnie śledzić rozwój orzecznictwa i być przygotowani na ewentualne spory z organami podatkowymi.

Bez jednoznacznej interwencji ustawodawcy, kwestia podatku od nieruchomości od stacji ładowania pozostanie jednym z kluczowych wyzwań prawnych dla branży elektromobilności w Polsce.

Anna Kowalska & Przemysław Łabędzki